Marketing

Online Marketing

Wie steeds achter de laatste nieuwigheden in online marketing aanholt, komt nauwelijks nog aan zijn core business toe. DimCoppen Online kijkt liever naar wat zinvol is voor uw organisatie en waarmee u maximaal effect sorteert. Om investeringen in online marketing te laten renderen, is een online strategie onmisbaar. 

Online Marketing

Online marketing: focus op rendement

Wie steeds achter de laatste nieuwigheden in online marketing aanholt, komt nauwelijks nog aan zijn core business toe. DimCoppen Online kijkt liever naar wat zinvol is voor uw organisatie en waarmee u maximaal effect sorteert. Om investeringen in online marketing te laten renderen, is een online strategie onmisbaar. 

Nog nooit eerder stond organisaties zo'n groot arsenaal aan middelen ter beschikking om direct in contact te komen met hun doelgroepen. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat, uw eigen website, actiepagina's, gepersonaliseerde klantomgevingen, retargeting... En de nieuwigheden volgen elkaar in hoog tempo op. Wat vorig jaar nog hot was, is nu soms alweer passé. Overal aan mee doen, kost veel geld en energie. Zonder duidelijk plan, zijn uw online inspanningen waarschijnlijk voor een groot deel vergeefs. 

Ga te raden bij uw organisatiestrategie

Het opstellen van een online strategie begint met de vraag: Waarom? Wat wilt u eigenlijk bereiken? Wilt u verkopen of gaat het u om naamsbekendheid? Wilt u meer klanten, of meer omzet per klant? Wilt u feedback, service verlenen of effectiever werken? Voor het antwoord op die vragen gaat u allereerst te rade bij uw organisatiestrategie. Internetcommunicatie staat immers niet los van uw andere bedrijfsactiviteiten. Sterker nog: online bent u het effectiefst als uw digitale activiteiten innig zijn verbonden met uw offline bedrijfsprocessen. 

Doelgericht online aan de slag

Uw communicatie en de effectiviteit daarvan zijn op internet exact meetbaar. Maar of er sprake is van online succes of falen, hangt af van wat u wil bereiken. En niet te vergeten: wíé u wil bereiken. Om uw online strategie doeltreffend uit te voeren, is het bovendien van belang om een hoop andere zaken van tevoren op een rij te zetten. Wat zijn kritische prestatie-indicatoren? Wat zijn uw prioriteiten? En welke effecten hebben uw online plannen op de rest van de organisatie? Pas als op deze (en nog veel meer) vragen een helder antwoord op papier staat, kunt u effectief online aan de slag. Uw online strategie is de leidraad die richting en samenhang geeft aan uw internetcommunicatie.

Tijd voor actie

Dan is het moment aangebroken om de plannen om te zetten in acties. En te gaan informeren, profileren, communiceren, samenwerken, verkopen, service verlenen en kennis delen. Maar uw online strategie is geen machine die u in werking zet om vervolgens achterover te leunen. Online aanwezigheid vergt voortdurend aandacht en bijsturing. Om het bereik te vergroten, de relatie met doelgroepen te versterken en de omzet te verhogen. Dat kan heel resultaatgericht, op basis van data die u gaandeweg of vooraf verzamelt. Zoals websitebezoeken, klikpaden, zoekgedrag, heatmaps, vertoningen in zoekmachineresultaten, uitlatingen op sociale media en natuurlijk bestellingen en transacties. Daarmee kunnen we uw online strategie voortdurend evalueren en bijsturen voor meer resultaat.