BrandMaster

BrandMaster brengt merken tot leven

Uw organisatie communiceert niet alleen via uw website en de bedrijfsbrochure. Ook uw producten, verpakkingen, de klantenservice en bijvoorbeeld het bedrijfsgebouw vertellen een verhaal. Branding betekent focus en sturing aanbrengen in dit complexe netwerk van interacties. Om dat proces te ondersteunen en de resultaten te borgen, heeft DimCoppen in samenwerking met de Universiteit Utrecht, een uniek branding-instrument ontwikkeld: BrandMaster. 

BrandMaster is een veelomvattende en flexibele methode. Het is geschikt voor zowel complete branding-trajecten, als voor specifieke communicatievraagstukken. De modulaire opbouw maakt het mogelijk om maatwerkoplossingen te bieden, exact afgestemd op uw situatie. Bijvoorbeeld met tools voor positionering, marketing, productontwikkeling, training, coaching en verandermanagement. BrandMaster wordt voortdurend doorontwikkeld op basis van praktijkervaringen en nieuwe technieken. In de afgelopen 15 jaar is de methode een succesformule gebleken voor grote en kleine bedrijven, in uiteenlopende branches.

 

In 5 stappen naar een krachtig merk

1 Developing the brand

Wat maakt uw merk uniek? Eerst analyseren we uw doelgroepen, concurrenten en de organisatie. Vervolgens komen we in workshops met sleutelfiguren uit uw organisatie tot de merkessentie. Die drukken we uit in een positioneringstatement of zelfs een compleet businessmodel. Dat vormt vervolgens de basis voor alle communicatie-uitingen van uw organisatie.

2 Creating the brand

De positionering staat op papier. Nu is het tijd om die uit te werken in krachtige concepten. Wij ontwikkelen de uitgangspunten om uw merk daadwerkelijk gestalte te geven. Bijvoorbeeld door het vastleggen van merkwaarden, de merkarchitectuur, merknaam, tone of voice, het designconcept en soms zelfs het personeelsbeleid en serviceconcepten.

3 Selling the brand

Na de conceptuele uitwerking van het merk ontwikkelen we een strategie om het in de markt te zetten. Gericht op het creëren van merkbekendheid en -voorkeur en uiteindelijk het versterken van uw marktpositie. We stellen doelgerichte communicatie- en/of marketingplannen op voor onder andere offline en online communicatiecampagnes of verkooppromotie.

4 Managing the brand

Een sterk merk vergt onderhoud en voortdurende evaluatie. Zorgen de ontwikkelde concepten voor de gewenste merkperceptie en -voorkeur? We meten de effecten van de branding-activiteiten en sturen bij waar nodig. En om het merk te beschermen tijdens een crisis ontwikkelen we een noodplan. In ons online brand management-platform BrandTools hebben we verschillende, krachtige hulpmiddelen samengebracht. Een voorbeeld daarvan is de huisstijl-tool waarmee alle vormgevingselementen beschikbaar zijn voor een consistente merkidentiteit. Tenslotte ondersteunen wij u met project- en interim-management als er tijdelijk extra capaciteit nodig is. 

5 Living the brand

Als uw merkwaarden niet tot uiting komen in uw producten en het gedrag van uzelf en uw medewerkers, blijft het merk een abstractie. BrandMaster geeft structuur aan het ontwikkelen van een productportfolio die naadloos past bij uw positionering. Het geeft bovendien handvatten om te zorgen dat iedereen in uw organisatie zich niet alleen bewust is van de merkidentiteit, maar er ook trots op is en de merkwaarden vol overtuiging uitdraagt. Medewerkers, en eventuele externe 'merkambassadeurs' zoals resellers, worden actief betrokken bij de (re)branding om draagvlak te creëren.